تفاوت فرش و قالی
نوشته شده توسط : نوین

ترکیب سحرانگیز رنگ و طرح‌ را در فرش‌های اصیل ایرانی به راحتی می‌توانید ببینید. بسیاری از ما فرش و قالی را یک منظور می‌دانیم و اطلاعی از تفاوت آن نداریم. در واقع فرش یک مفهوم کلی است. از گذشته‌های دور به هر بافته شده‎ای که برای کف محیطی در نظر گرفته می‌شد فرش می‌گفتند. اما فرش انواع متنوعی دارد. واژه فرش، کلمه‌ای عربی است. اگر بخواهیم یک معادل برای کلمه فرش در زبان فارسی بیاوریم، زمین گستر بهترین گزینه است. در این مقاله قالیشویی نوین با تفاوت فرش و قالی که همه روزه زیاد می‌شنویم آشنا می‌شویم. قالی نوعی فرش است. اما از نوع پرزدار. پس قالی یکی از زیرمجموعه‌های نفیس فرش است.
قالی، جاجیم، گلیم، گبه، قالیچه و … همه نوعی فرش هستند اما نوع بافت و جنس و طرح آن متفاوت است. به قالی‌هایی که مساحت آن کمتر از 6 متر باشد قالیچه می‌گویند. حتما روی پشتی‌های کوچک نمونه‌های کوچکی از قالیچه‌ها را دیده‌اید.
فرش رکن اصلی گرمای یک خانه ایرانی است. اگر حتی کفپوش منازل از بهترین جنس و طرح هم باشد، باز هم جای خالی فرش حس می‌شود. این بافته زیر پا افتاده اهمیت زیادی در دکوراسیون‌های ایرانی دارد.

تفاوت فرش و قالی

آشنایی با انواع فرش ایرانی

اما بیایید با هم اسامی فرش‌های ایرانی با مشخصات آن را بیاموزیم.
قالی: قالی‌ها از جنس پشمی و تار و پود آن‌ها پرزدار است. از ترکیب پنبه و پشم بافته می‌شوند و جنس نرم و گرمی دارند.
جاجیم: فرش‌های شادی هستند. چرا که طرح‌های رنگی رنگی و راه‌راه دارند. جاجیم‌ها در مناطق سردسیر طرفداران بیشتری دارد. چون هم ضخامت مناسبی دارند و هم به عنوان زیرانداز استفاده می‌شوند. این نوع فرش به دلیل نداشتن پرز، امکان استفاده از دو طرف را دارند.
گبه: فرشی پرزدار است که با نگاه کردن به آن متوجه ضخیم بودن آن می‌شوید. پرزهای ضخیم و بلند گبه باعث می‌شود که یکی از انواع فرش‌ها نام برده شود. اما همچنان برخی اصرار دارند که گبه نوعی قالی پرزدار است. نام دیگر گبه، خرسک است. چیزی که در اولین نگاه به گبه متوجه می‌شوید این است که این فرش طرح و نقشه خاصی ندارد و بیشتر با ایده‌های ذهنی بافنده، بافته می‌شود. آن‌ها می‎توانند آرزوها و فکرهای خود را در تار و پود فرش پیاده کنند.
پَلاس: پلاس بافی بسیار شبیه به گلیم است و تفاوت آن در روش بافت است. پلاس هم از قدیم به عنوان زیرانداز برای محافظت در برابر گرما، سرما و رطوبت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

قالی ها به چند دسته تقسیم می‌شوند

پس گفتیم که قالی یکی از انواع فرش است. قدمت بافت قالی و اهمیت به آن به زمان هخامنشیان برمی‌گردد. همانطور که گفته شد قالی از پشم بافته می‌شود. اما این که چه درصدی از آن در بافت قالی استفاده می‌شود می‌تواند روی جنس و قیمت آن تاثیر بگذارد. قالی تمام پشم، این نوع قالی هم تار و هم پود آن از جنس پشم بافته شده است. در مقابل قالی تمام ابریشم هم داریم که پرزهای تار و پود آن از جنس ابریشم است. قالی ابریشم قیمت بیشتری نسبت به دیگر قالی‌ها دارد و دلیلش هم به کار بردن جنس ابریشم است.
همچنین قالی کف ابریشم و قالی گل ابریشم هم ممکن است نامش برایتان آشنا باشد. قالی گل ابریشم یکی از زیباترین نمونه‌های فرش و قالی ایرانی است. در این قالی گل‌های زیبایی با نخ ابریشم بافته می‌شود.عوامل مختلفی در تعیین قیمت قالی تاثیر دارد. نقشه، ابعاد، جنس تار و پود، تراکم قالی، تعداد رج، نوع رنگ در نخ استفاده شده و همچنین نحوه رنگرزی نخ، نوع بافت، نوع چله کشی و در نهایت خروجی تمیز و بی عیب بافت قالی توسط کارشناسان این امر مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس برای قیمت‌گذاری آن تصمیم‌گیری می‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: